Hoogdruk (hout- en linodruk)
De af te drukken afbeelding ligt in de drukplaat verhoogd ten opzichte van dat wat op papier wit moet blijven. Denk aan een stempel. Met een guts steek je alles weg wat je niet op je afdruk terug wilt zien. Het resterende oppervlak rol je door middel van een inktroller in met inkt. Alleen dat wat hoog ligt, wordt door de roller geraakt en van inkt voorzien. Het vel drukpapier leg je er boven op. Je kunt de afbeelding afwrijven met een lepel of afdrukken onder een drukpers. De afbeelding op de afdruk zal altijd spiegelbeeldig zijn ten aanzien van je drukvorm.
Er is verschil of je uit hout of linoleum je drukplaat steekt. Linoleum is het gemakkelijkste basismateriaal. Er zijn geen nerven die het steken bemoeilijken. Je kunt er daarom makkelijker bochten in maken. Als je toch voor hout kiest dan kun je het beste berkentriplex nemen. Dat is zachter dan bijvoorbeeld meranti. Daartegenover heeft meranti een sterkere tekening van de nerf. Dat geeft in de afdruk een extra dimensie. De houtnerf blijf je zien.
Bij het drukken van meerdere kleuren heb je in principe voor elke kleur een aparte drukvorm nodig. Een variant hierop is de ‘’reductietechniek’. Hierbij begin je per prent met alleen datgene weg te steken wat spierwit moet blijven. Deze plaat druk je met bijvoorbeeld lichtgrijze inkt af op een aantal vellenpapier. Je bedrukt de eerste keer meer vellen dan de uiteindelijke oplage die je wilt overhouden. Tijdens de volgende drukgangen zullen ongetwijfeld misdrukken ontstaan.
Daarna steek je uit de drukvorm alleen dat weg wat je lichtgrijs wilt laten blijven in de uiteindelijke prent. Dan bedruk je alle afdrukken van de eerste drukgang opnieuw met bijvoorbeeld licht blauw.
Zo kun je vele lagen over elkaar heen drukken. Steeds zal de volgende laag alles met de nieuwste kleur bedekken, behalve die delen die sinds de vorige drukgang zijn weggestoken. De kwaliteit van de gebruikte inkt bepaalt het aantal lagen wat uiteindelijk mogelijk zal zijn.
Twee hedendaagse grafici die in deze techniek werken zijn Antje Veldstra en Siemen Dijkstra.
Afbeeldingen van boven naar beneden:
1. Het uitsteken van een plaat linoleum, Ali Martens – Van Laar, cursiste in Almere
2.Linoleumguts en inktroller
3. Linosnede door middel van de reductietechniek van Ruurd Jellema, cursist Almere